القائمة الرئيسية

الصفحات

lightBlog

News

اسكريبت بشكل جديد بقلم «نجلاء أحمد » |تورنيد مصر

يا صفا 

أيوة يامِي 
جهزي الاوضتين الي فوق عشان جاي حدانا ضيوف من البندر انهاردِه 
ضيوف مين دول 
والله ما أنا عارفه يا بتي بس اظاهر قرابات ابوك واصل وعيقول لازم نقوم معاهم بالواجب 
حاضر يامِي 
يا ترى ضيوف مين وانا مالي وبعدي...
اوحوو اوحوو
يا ساتر 
مستورة يا حاج 
معلش يا ابني جوّ الريف غير جوّ المدينة 
لا ولا يهمك ياحاج اوحوو اوحوو 
دي ام صفا مراتي 
تشرفنا يا طنط 
بتتكلم بهمس وبضحكة مكتومة وحاطة الشال على وشها.. طنط يا حلاوة يا ولاد ام صفا بقت طنط هيهه 
ف حاجة يا طنط 
لا ولا حاجة يا ابني 
طيب يا ابني اتفضل الأوضة التانية على إيدك الشمال عبال ما اغير خلجاتي متاخذنيش عشان السفر وانت مش غريب دا انت ولد الغالي 
هو أهله مجوش معاه ليه 
والله يا ام صفا مسالتهوش بس ابقي اكلم أبوه شوية واستفسر منه عن السبب
أيوة ابقى اسألوا احنا نفهم في الأصول بردك 

إن شاء الله 

انت مين يا شاطرة 

بسم الله 

إيه شوفتي عفريت 

ف حاجة اسمها تخبط ع الباب معلمكوش كديتي في المدارس ولا إيه 

يا ساتر لا علمونا وع فكرة لهجتك حلوة جدا 

إيه؟

لهجتكم ..

بعد إذنك 

هو انا وشي قلب احمر كدا لييه هو يعني عشان من مصر وحلوية كديتي هتحبيه ولا إيه 

يا صفا 

أيوة يا امِي 

تعالي جهزي الغديي

حاضر 

بت يا صفا سرحتي في إيه 

انت مش شايفاني يابت بجهز الغديي

الغديي بردو عليي اني 

عايزة إيه انتي 

شوف البت بتفكري ف الغديي بردو ولا في البشمهنديس حيسام 

ايه ديتي وانت عرفتي اسمه منين بقيي

سمعته بيتكلم مع صاحبه 

مش عيب عليك الصنيت ديي 

يلا يا صفا الصينيه من عنديكيي

حاضر يامِي حاضر 

اوعي يا بت كديتي 

صفا بخجل اتفضلوا 

ماشاء الله يسلم إيديكِ 

ابتسمت..

الاا قولي يا ابني وانت بتشتغل إيه في مصر 

والله يا عمي حاليا ماسك شغل والدي بس بعد كدا هيكون ليا شركة خاصة بيا إن شاء الله 

طب تمام يا ابني ربنا معاك 

إن شاء الله 

عدى اسبوعين وكل يوم صفا تحب حسام وتتعلق بيه عن اليوم الي قبله اكتر واكتر  

حاطط إيديه في جيوبه وباصص على السما 

صفا: مساء الخير 

مساء الورد 

مش قاعد معاهم بره ليه 

يعني مش بحب التجمعات هو انتوا كل مرة بتعملوا حفلة كدا 

حفلة هههه ههه

بتضحكي على إيه 

دي مسمهاش حفلة 

أمال اسمها إيه 

دي وليمة بنعملها كل سنة 

ماشي 

يا صفاا 

هروح انا عن أذنك 

هز براسه ماشي 

تاني يوم ف نفس المكان 

حلوة السما 

انت أحلى 

ابتسامة بخوف 

هو انت هو انت كنت عايز تقولي حاجة امبارح 

امبارح امبارح إمتى 

امبارح لما كنا واقفين 

بصراحه أه 

صمتت

إيه 

بصراحة حسام ..حسام بيحب صفا 

إيه!!!

مالك برقتي كدا ليه 

أنا أناا عن إذنك 

قلبها دق بسرعة اتوترت ومشت فضلت طول الليل بتفكر في الجملة لحد ما راحت في النوم
............
تاني يوم 

هو انت فعلا مش بتعرفي تقري 

أيوة

طيب ومحاولتيش تتعلمي 

بقلة حيلة ..لأ  

ولا يهمك 

هو انت فعلا بتحبني 

أيوة .. طيب إيه...

والدك .. أيوة 

هطلبك منه .. بتتكلم جد 

أيوة 
.........

كل ده غياب 

ما أنا أنا 

يا صفاا 

أيووة 

عن إذنك 

..............

أما اروح أوري الجواب دا لحسام دا اكيد هيفرح قوي 
واخيرا صفا عرفت تقرا وتكتب يااه الواحد حاسس أنه الفرحة مش سيعاه 

انت عبيط يا ابني من الي هيا واحدة من الارياف وكمان جاهلة هو انا ناقص هم يا ابني انا...

شهقت 

طلع 

دموعها مغرقة وشها وبصوت مخنوق: طيب ليه ليه خلتني احبك بس فعلا من هياخد واحده واحده من الأرياف 

صفا انا انا 

جريت لتحت وهي بتلعن الحب وكارهه نفسها واليوم الي شافته فيه وصوت بكاها بيعلى اترمت في حضن والدتها 

مالك يا بتي 

بتبكي وبتفهق  
 

لسانه اتلجم مش عارف يتكلم 

عمي انا مسافر بكرة إن شاء الله 

ليه يا ابني 

صمت وبحزن ولسه هيكمل..

ما تخليك يا ابني دا انت نورتنا 

معلش يا طنط اشوف وشكم على خير إن شاء الله 

هي صفا فين 

ف اوضتها يا ابني  

................

آنسة صفاا يا آنسه 

أيوة يا عم محمد معلش سرحت شوية 

  ف حد عايز يشوف جنابك 

لا جناب ايه احنا مش قولنا تقولي يا صفا 

حاضر جنابك 

وبعدين 

ماا اهوو

ما هو ولا حاجة وبعدين احنا هنا موظفين زينا زي بعض 

يا خبر ابيض يا بنتي دا انت المديرة وانا 

وانت عم محمد الراجل الطيب والي كان مسؤل عننا بعد وفاة والدي وليه فضل كبير عليا لو فضلت عمري كله مش هوفيه فضله ولا وقفته جنبي 

الله يكرم بأصلك يا بنتي 

انتِ ؟!!!

استاذن انا يا بنتي 

ماشي يا عم محمد 

مين حضرتك 

صفا انا حسام مش فاكراني 

معرفش حد بالاسم دا 

بتعملي كدا ليه 

ليه حقك تعملي اكتر كدا بس ع فكرة أنا روحتلكم البلد وسألت عليكم وع والدك صح البقاء لله 

ونعم بالله 

صفا أناا..

عايز ايه مش كفايه الي عملته؟!

انا بحبك يا صفا صدقيني بحبك يمكن لهجتك ..مكانتك..طريقة كلامك اتغيرت لكن انت زي ما انت قلبك زي ما هو صفا البنت الخجولة الهاديه بنت عم محمود انا حبيت روحك يا صفا دورت عليك ف ناس كتير ملقتش زيك غلطت واتعلمت ربك بيسامح انت مش هتسامحي 
لأ
........
لأول مرة امشي وانا حاسه بانتصار لأول مرة انام وانا مش مضايقة تحولت من صفا البنت الي مش متعلمة لواحده مثقفة ناضجة واعية وناجحة الألم بيربي صاحبة والصدمات بتقوي و بالمناسبة مفيش حد يستاهل نديه فرصة ننسي الي فات بقا ونبدأ صفحة تانية♥️✨




عبد العظيم رضا
عبد العظيم رضا
عبد العظيم رضا : «مواليد ٢٠٠٠» أسماء أخري: "تورنيد مصر"الذئب الأزرق"تسع حروف" "القلم الفرعوني" الأعمال الأدبية: ١_كتاب ويبقي الأثر ٢_ديوان كالخمر ٣_كتاب قيد الإرسال ٤_ديوان مافيش بينا أسف ٥_ديوان بارادويا ٦_ديوان ميكروباص «أعمال فنيه:» ١_مسرحيه حلاوه وهنادي

تعليقات